Ορισμός Κοινωνικών Δικτύων
Οι ιστοσελίδες κοινωνικών δικτύων είναι διαδικτυακές εφαρμογές που επιτρέπουν στα άτομα να δημιουργούν ένα δημόσιο ή ημι-δημόσιο προφίλ σ’ ένα οριοθετημένο σύστημα, να δημιουργούν και να καταγράφουν μια λίστα άλλων χρηστών (επαφές) με τους οποίους μοιράζονται κάποιου είδους σύνδεση (π.χ. φιλική σχέση, ερωτική σχέση, γνωριμία κ.ο.κ.), και να βλέπουν και να περιφέρουν τη δικιά τους λίστα με συνδέσεις και εκείνων που έχουν δημιουργηθεί από άλλους εντός των ορίων του συστήματος. Η φύση και η ονοματολογία αυτών των συνδέσεων πιθανόν να διαφέρουν από ιστοσελίδα σε ιστοσελίδα (Boyd και Ellison 2008).
Γενικά, οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν στους χρήστες να δημιουργήσουν ένα profile , και μπορούν να χωριστούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες: εσωτερική κοινωνική δικτύωση (Internal Social Networking)και εξωτερική κοινωνική δικτύωση (External Social Networkng) με χαρακτηριστικές ιστοσελίδες της δεύτερης κατηγορίας το MySpace, το Facebook και το Twitter.
Ιστορική αναδρομή κοινωνικών δικτύων
Οι πρόωροι κοινωνικοί ιστοχώροι δικτύωσης άρχισαν υπό μορφή γενικευμένων online κοινοτήτων όπως τα The WELL (1985), Theglobe.com (1994), Geocities (1994) και Tripod (1995). Αυτές οι πρώτες κοινότητες είχαν στόχο την αλληλεπίδραση των χρηστών μέσω των chat rooms (δωματίων συνομιλίας), και την διακίνηση προσωπικών πληροφοριών και ιδεών γύρω από ποικίλα θέματα με την βοήθεια εργαλείων διαχείρισης της προσωπικής ιστοσελίδας, τα οποία αποτέλεσαν πρόδρομο του φαινόμενου που αργότερα θα ονομαστεί blogging. Μερικές κοινότητες υιοθέτησαν μια διαφορετική μέθοδο κατά την οποία οι χρήστες συνδέονται απλά μέσω διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Τέτοια sites είναι το Classmates.com (1995), που εστιάζει στην διατήρηση επικοινωνίας με παλιούς συμμαθητές, και το SixDegrees.com (1997).
Η κοινωνική δικτύωση άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως στον τομέα των επιχειρήσεων περίπου τον Μάρτιο του 2005 όταν η Yahoo προώθησε το «Yahoo! 360°». Τον Ιούλιο του2005 η εταιρία News Corporation αγόρασε το MySpace, και ακολούθησε η ITV αγοράζοντας το Friends Reunited στα τέλη του 2005. Στην ίδια περίπου περίοδο αρκετά κοινωνικά δίκτυα άρχισαν να υποστηρίζουν διαφορετικές γλώσσες ώστε να χρησιμοποιούνται και σε άλλες χώρες.
Εισαγωγή για το Twitter
Το Twitter αποτελεί μία ακόμη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης που παράλληλα προσφέρει micro-blogging υπηρεσίες επιτρέποντας στους χρήστες του να ανταλλάσουν μηνύματα, τα οποία στη γλώσσα του Twitter είναι γνωστά ως Tweets. Τα Tweets δεν είναι τίποτα άλλο από μηνύματα κειμένου με μέγιστο μέγεθος τους 140 χαρακτήρες, τα οποία εμφανίζονται στη σελίδα profile του συντάκτη τους και παραδίδονται στους δικτυακούς φίλους του, οι οποίοι στο συγκεκριμένο site είναι γνωστοί ως followers. Οι αποστολείς μπορούν να επιλέξουν αν τα tweets τους θα είναι ορατά μόνο στην λίστα των φίλων τους, ή θα είναι προσβάσιμα από όλους, το οποίο αποτελεί την προκαθορισμένη επιλογή του Twitter.
Η δημιουργία του αρκετά πρωτότυπου αυτού social network έλαβε χώρα το 2006 από τον μόλις τριαντάχρονο τότε Jack Dorsey. Έκτοτε η ιστοσελίδα κερδίζει όλο και περισσότερη δημοτικότητα.
Ιστορική αναδρομή για το Twitter
Τα πρώτα βήματα για τη δημιουργία του Twitter ξεκίνησαν σε μία συνεδρία των μελών της εταιρίας Odeo, όταν ο Jack Dorsey εισήγαγε την ιδέα κατά την οποία ένας χρήστης θα μπορούσε να επικοινωνήσει με έναν αριθμό άλλων χρηστών χρησιμοποιώντας SMS υπηρεσίες.
Αρχικά το Twitter θα αποτελέσει μια εσωτερική υπηρεσία για τους εργαζόμενους της εταιρίας Odeo, με το πρώτο μήνυμα να στέλνεται τον Μάρτιο του 2006 από τον ίδιο τον Jorsey. Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς το Twitter γίνεται προσβάσιμο σε όλους τους χρήστες.
Η καθοριστική κίνηση για την εκρηκτική αύξηση της δημοτικότητας του Twitter θα γίνει το 2007 , όταν στην διάρκεια ενός festival στο Texas, με στρατηγικές κινήσεις από την πλευρά των δημιουργών, ο αριθμός των Tweets από 20.000 ανά μέρα θα ανέλθει σε 60.000.
Στατιστικά στοιχεία
Η πλειοψηφία των χρηστών του Twitter αποτελείται από γυναίκες σε ποσοστό 54%, ενώ φαίνεται να είναι πολύ δημοφιλές στις ηλικίες 18 με 34 ετών, δημοφιλές στις ηλικίες 35 με 49 ετών, αλλά ελάχιστα δημοφιλές στους εφήβους.
Όσον αφορά το μορφωτικό επίπεδο των χρηστών ποικίλει καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις το 43% των χρηστών δεν έχει πανεπιστημιακή
μόρφωση, το 43 % έχει πτυχίο από κάποια σχολή και το 14% έχει και μεταπτυχιακό
Διασκέδαση και Twitter
Το περιεχόμενο των Tweets από μόνο του είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και διασκευαστικό για τον εκάστοτε χρήστη και μετά από έρευνα με τυχαία δειγματοληψία τα Tweets χωρίστηκαν σε έξι κατηγορίες:
1. News: Ο τύπος των μηνυμάτων με περιεχόμενο ανάλογο με αυτό που θα
συναντήσει κανείς σε κανάλια της τηλεόρασης ή και άλλα μέσα ενημέρωσης
2. Spam: Μηνύματα χωρίς ιδιαίτερη χρηστική αξία όπως “Μάθετε πως να κερδίσετε
ένα εκατομμύριο δολάρια σε λίγες ώρες”
3. Self-Promotion: Μηνύματα από πάσης φύσεως εμπόρους που διαφημίζουν τα
προϊόντα τους
4. Pointless Babble: Μηνύματα που στέλνει ο κάθε χρήστης με ανούσιες
πληροφορίες όπως “Αυτή τη στιγμή πίνω καφέ”
5. Conversational: Μηνύματα που αποτελούν μέρος ενός διαλόγου με μορφή
ανάλογη με αυτήν τον Instant Messages
6. Pass-along value: Μηνύματα που περνάν απαράλλακτα από χρήστη σε χρήστη
Εκτός όμως από τα Tweets μια ξεχωριστή υπηρεσία αποτελούν και τα διάφορα παιχνίδια στα οποία μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει δωρεάν αρκεί να έχει έναν προσωπικό λογαριασμό στο Twitter. Πολλά από τα παιχνίδια είναι κουιζ προσφέροντας όχι μόνο διασκέδαση αλλά και μερικές φορές μια καλή άσκηση εγκεφάλου. Μερικά από τα παιχνίδια του Twitter είναι τα εξής:
1. Twivia (@ playtwivia)
Twivia είναι ακριβώς όπως ακούγεται σαν να απαντούν trivia ερωτήσεις μέσω Twitter. Οι ερωτήσεις είναι συνήθως γνώσεων γενικού ενδιαφέροντος ενώ οι τομείς εναλλάσσονται συνεχώς. Στο παιχνίδι αυτό μπορεί ο καθένας να προτείνει τις δικές του ερωτήσεις.
2. Twitbrain (@ twitbrain)
Twitbrain είναι ένα παιχνίδι Twitter για τα μαθηματικά και τη μηχανική. Με λίγα λόγια δημοσιεύετε ένα μαθηματικό πρόβλημα και νικητής είναι αυτός που θα καταφέρει να το λύσει σωστά και με όσο το δυνατό μεγαλύτερη ταχύτητα.
3. Tweetbomb (@ tweetbomb)
Το Tweetbombing δεν είναι παιχνίδι αλλά απλώς μια διασκεδαστική δραστηριότητα.
4.140 mafia
Αυτό είναι ένα από τα καλύτερα και ένα από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στο Twitter. Είναι ένα παιχνίδι RPG, όπου μπορείς να παίξεις το χαρακτήρα μιας μαφίας. Έχετε ξεκινήσει με μια χούφτα των μετρητών, το οποίο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αγοράσουν όπλα. Και από τότε θα πρέπει να αρχίσει να αφήνει ένα αντίκτυπο στον κόσμο της μαφίας και να προσλάβετε τους φίλους σας ως μέλη της μαφίας σας. Ο παίκτης θα πρέπει να ολοκληρώσει την απασχόληση του, από την οποία μπορεί να κερδίσει μετρητά, τα οποία μπορούν να δαπανηθούν για την αγορά όπλων και την απόκτηση ιδιοκτησίας.
Συμπεράσματα
Συμπερασματικά, οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούνται ευρέως στην Ελλάδα. Οι προοπτικές των ιστοσελίδων φαίνεται να είναι πραγματικά ευοίωνες. Αναμένεται στο μέλλον μεγαλύτερη χρήση του Twitter.
Αναμφισβήτητα το Twitter γνωρίζει μεγάλη επιτυχία όσον αφορά τον όλο και αυξανόμενο αριθμό των χρηστών του, αλλά αυτό στον κόσμο του Internet έχει συνήθως και την αρνητική πλευρά του. Έτσι, το έτος 2007 ο χρόνος δυσλειτουργίας του Twitter ανήλθε συνολικά σε 6 ημέρες, αριθμός απαράδεκτα μεγάλος για ένα site αυτού του είδους. Αυτό όπως μπορεί να καταλάβει κανείς οφείλεται στον απότομο πολλαπλασιασμό του φόρτου,
ο οποίος αυξάνεται με την αύξηση των χρηστών.
Ένα άλλο αξιόλογο στοιχείο είναι οι όχι και τόσο ελαφρυντικές έρευνες για το εν λόγω social network που έδειξαν μόλις το 40% των χρηστών του διατηρεί τους λογαριασμούς του για περίοδο μεγαλύτερη του ενός μήνα. Αυτό φαίνεται να είναι αποτέλεσμα των ιδιαιτεροτήτων του καθώς τα πιο καθιερωμένα κοινωνικά δίκτυα, όπως το MySpace και το Facebook, έχουν διπλάσια περίπου ποσοστά χρηστών που διατηρούν τους λογαριασμούς τους σε βάθος χρόνου.
Βιβλιογραφία
1. https://www.blogger.com/
2. http://www.twitter.com
3. http://www.alexa.com/
4. http://blog.networksolutions.com/
5. Danah M. Boyd and Nicole B. Ellison, “Social Network Sites: definition, history, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, 2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου